Varukorgen är tom.
(0)

Hamlet - Live från MET

Hamlet - Live från MET
Speltid 3h 15m

Köp/reservera din biljett här

Biosalongen är Covid-19 säkrad. Vid bokning blir stolen till höger och vänster om din bokning tom.

När den australiensiske kompositören Brett Deans Hamlet hade världspremiär på Glyndebourne-festivalen 2017, förklarade The Guardian att, ”Ny opera får inte ofta låta så här bra… Shakespeare erbjuder en handske till kompositörer som inte alltid borde plockas upp, men Deans Hamlet tar sig an utmaningen.”


Nu anländer detta anslående samtida mästerverk till Met. Neil Armfield regisserade operans urpremiär och tar nu sin hyllade iscensättning till New York. Många av de ursprungliga rollmedlemmarna har följt, inklusive tenoren Allan Clayton i titelrollen. Nicholas Carter gör sin Met-debut och dirigerar en enastående ensemble, som även består av sopranen Brenda Rae som Ofelia, mezzosopranen Dame Sarah Connolly som Gertrude, barytonen Rod Gilfry som Claudius och den legendariske basen Sir John Tomlinson som Hamlets faders spöke.


”Med en vördnadsfull men ändå busig tolkning av texten och en superb ensemble ledd av tenoren Allan Clayton, antar denna världspremiär de utmaningen som Shakespeares fantastiska pjäs utgör.


Många kompositörer har försökt göra en opera av Hamlet, men ingen har blivit bestående. Tills nu? Kanske. Brett Deans Hamlet – hans andra opera och Glyndebournes första nya beställning på nästan ett decennium – känns som att den har en större chans till en lång livslängd än de flesta tidigare. Ny opera får ofta inte låta så här bra. Den får inte heller sluta med en svärdstrid som är så spännande som denna, eller ett så gripande efterspel; den första halvan av operan är för lång, men den sista scenen är väl värd väntan.


Deans musik är mångfacetterad, full av långa, tydliga vokala rader som framdrivs av upprepade rytmiska figurer i orkestern, och har stunder av känslig skönhet – stråkharmonier tassar på tå runt Barbara Hannigans Ofelia när vi först ser henne galen – och kören viskar nästan lika mycket som den sjunger.


Orden är alla Shakespeares egna, bara i en annan ordning. Matthew Jocelyn har skapat librettot genom att dekonstruera fyra femtedelar av pjäsen och ibland omfördela det som är kvar – det är vördnadsfullt men busigt och bara ibland frustrerande.”


THE GUARDIAN

SIGTUNA - Gröna Ladan
Adress: Gröna Gränd 6, 193 30 Sigtuna
E-post: gl@stenstaberg.se
Biljettförsäljning: Kassan öppnar 45 minuter innan föreställningen

STENSTABERG TRADING AB
Adress: Box 95 , 195 22 Märsta
Org.nr: 556814-5063
E-post:gl@stenstaberg.se

barco