Varukorgen är tom.
(0)

Turandot - Live från MET

Turandot - Live från MET
Speltid 3h 15m

Köp/reservera din biljett här

Biosalongen är Covid-19 säkrad. Vid bokning blir stolen till höger och vänster om din bokning tom.

”Kvällen blev praktfull, för det här är en opera där både öga och öra måste vara lika absorberade.” Så skrev W J Henderson, framstående kritiker på The New York Sun, efter USA-premiären av Puccinis Turandot vid Met 1926. Den visuella prakten har varit en integrerad del av Turandots föreställningar sedan dess. För denna italienska fantasi, en saga som utspelas i Kina, med sina storslagna palatsscener, heroiska vokala volter och massiva körer, kräver inget mindre än maffighet.


Met-premiären av Turandot följde sju månader efter världspremiären på La Scala under ledning av Arturo Toscanini i april 1926. Publiken i New York var redan hängivna Puccini-fans, eftersom hans La bohème, Tosca och Madama Butterfly redan var stapelvaror på repertoaren, och två av hans senare verk – Flickan från vilda västern och Triptyken – hade sina världspremiärer på Metropolitan. Mets General Manager Giulio Gatti-Casazza hade samarbetat med Puccini i årtionden i både Italien och Amerika.


Så det var naturligt att Met skulle vara först i kö för att köpa USAs premiärrätt för hans svanesång Turandot (4000 dollar för de fem första föreställningarna och 600 dollar per föreställning efter det) och sätta upp den i överdådig stil. Den berömde art deco-arkitekten och teaterdesignern Joseph Urban skapade dekoren, beskriven av Henderson som ”underbar i färg, passande för stämningen och i samklang med berättelsens fantasi.” Hans dotter Gretel Urban designade de ”magnifika” dräkterna. Wilhelm von Wymetal regisserade uppsättningen, som enligt New York Times innehöll så många som 650 personer på scen, förutom huvudrollerna.


Det har hävdats att svårigheten att hitta sångare för de heroiska huvudrollerna ledde till Turandots 30-åriga frånvaro från Met efter de första fyra säsongernas succé. Kanske var det också kostnaden för att sätta upp en sådan omfattande produktion under åren kring den stora depressionen och andra världskriget. Hur som helst återvände Turandot inte förrän 1961, men då kom den tillbaka med all den pompa och ståt som operan kräver.


Den musikaliska sidan var kanske det mest imponerande, med den stora svenska sopranen Birgit Nilsson och den italienska tenoren Franco Corelli – en ojämförlig tordönsduo i huvudrollerna. Duon Nilsson-Corelli hyllades av publiken och genom legendariska radiosändningar och inspelningar kom de att sätta standarden för sina respektive roller. Under de närmaste 15 åren upprepade de sina rolltolkningar som Turandot och Calàf ofta, och var och en av dem har rekordet för flesta föreställningar av en roll på Met: Nilsson sjöng Turandot 52 gånger och Corelli var Calàf vid 54 tillfällen.


1987 var det dags för en ny uppsättning av Turandot, som skulle utnyttja de kraftigt förbättrade tekniska möjligheterna i operahuset i Lincoln Center, som öppnade 1966. Det uppenbara valet blev den italienska regissören Franco Zeffirelli. Turandot, det ultimata operaskådespelet, var precis hans kopp te. ”En stor, iögonfallande, välpaketerad, överdådig ny uppsättning iscensatt av mästaren av monumentalitet, Franco Zeffirelli,” förklarade New York Posts kritiker.


Zeffirelli-uppsättningen är fortfarande på repertoaren efter 33 år. Den har förblivit en av Mets mest populära uppsättningar, och har spelats 203 gånger.”


Peter Clark, Met’s Director of Archives

SIGTUNA - Gröna Ladan
Adress: Gröna Gränd 6, 193 30 Sigtuna
E-post: gl@stenstaberg.se
Biljettförsäljning: Kassan öppnar 45 minuter innan föreställningen

STENSTABERG TRADING AB
Adress: Box 95 , 195 22 Märsta
Org.nr: 556814-5063
E-post:gl@stenstaberg.se

barco